Server side tagging: dit moet je erover weten

Server side tagging: dit moet je erover weten

Heb je een online marketingbureau en kom je erachter dat de bezoekers van de website niet goed meegenomen zijn in de tools die je gebruikt? Het onderzoeken van bezoekers die naar de bedrijfswebsite gaan, is benodigd om de impact van de opgezette campagnes te analyseren. Alleen met deze data kan je de juiste aanpassingen doen en weet je op welke kanalen een bepaalde campagne wel of niet werkt. Hier komt server side tagging om de hoek kijken. Het is dé oplossing voor iedereen die het bedrijf wilt laten groeien. Maar wat moet je er precies over weten?

Alle cookies gebruiken voor de analyse

Voordat je server side tagging kan implementeren is het verstandig om op een rij te zetten wat het precies inhoudt. Alle browsers die je gebruikt, zijn voorzien van een blocker voor first party cookies vanuit externe bronnen. Het zijn cookies die je nodig hebt om de data volledig te kunnen analyseren. Met de server side tagging kan je via een subdomein op jouw domein de cookies van deze externe bronnen omzetten in first party, waardoor je alle data kan verzamelen op een plek die jij gebruikt voor de analyse.

Minder kosten voor jouw advertenties

Er zijn vanaf het moment dat je de server side tagging implementeert op de website verschillende voordelen aan te behalen. Je kan veel kosten besparen op het gebied van advertenties. In de metingen mis je namelijk geen bezoekers meer, waardoor je precies weet wat wel en niet werkt. Zonder deze tagging kan het zomaar zijn dat je aanpassingen doet die helemaal niet nodig bleken te zijn. Deze flinke kostenbesparing geeft jou weer een mooie winst. Daarnaast heb je slechts één subdomein nodig in plaats van een groot aantal externe domeinen. Dit houdt het ook nog eens overzichtelijk.

Voldoen aan de AVG

Met behulp van de implementatie via een professional als www.adpage.io heb je ook alle controle over de data die je verzamelt. Met de AVG-wetgeving is het van belang dat er zo vertrouwelijk mogelijk met persoonsgegevens omgegaan wordt. Jij bepaalt daarom welke data er via de website naar andere partijen gaat. Het zorgt er dus voor dat je bepaalde gegevens weg kan filteren voordat de website het doorstuurt. De persoonsgegevens van bezoekers van de website blijven hiermee beschermd en jij voldoet aan alle regels en wetten die verbonden zijn met het verzamelen van de data.

De implementatie op jouw website en kanalen

Maar dan het belangrijkste: hoe gaat de implementatie in zijn werk? Hiervoor is er toegang vereist tot de data, het subdomein en de API keys die je hebt ingesteld. Dit zorgt er namelijk voor dat alle kanalen gekoppeld zijn en de data op één plek uit kunnen komen. Er wordt dan als het ware een nieuwe container op het subdomein geplaatst, waarna al het verkeer naar een aparte server wordt geleid. Vanaf dat moment kan je de data verzamelen die nodig is om de campagnes beter te laten verlopen en hoge winsten te behalen. 

Redactie Geneaweb.nl

Redactie Geneaweb.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *